ZPĚT na titulní stranu

Deska pro mne


Vlasta Třešňák - KOH-I-NOOR


Vlastu Třešňáka jsem v druhé polovině sedmdesátých let, kdy jsem přišel z maloměsta studovat do Brna, potkal na živo tuším jen jednou, dvakrát. Pochopitelně jsem měl i nějaké cívky s jeho písněmi, ale nebylo jich mnoho, a nevím, kde je jim konec. Každopádně jsem zaregistroval v pochartovním období jak zmizel ze scény, a o něco později zprávu, že je v exilu ve Švédsku. Dostali se mi i velmi nekvalitní kopie jeho desek Zeměměřič a KOH-I-NOOR.

Po jeho polovičním návratu domů, po změně poměrů a tedy na začátku devadesátých let, jsem jako programový pracovník klubu Delta v Ostravě uspořádal jeden z jeho prvních čtyř koncertů na našem území, ale abych se přiznal, ani tehdy jsme se nesblížili. Neměl jsem ani pocit, že by o to stál. Byl tolik pohroužený do sebe a do své muziky, že asi nechtěl moc s nikým mluvit.

Pak jsem jej uváděl ještě na přehlídce v Brně a zase to bylo takové rozpačité. Tam už hrál se svými Kormany, byl vynikající, jenže zase jaksi odtažitý. Prostě na sebe nemáme den.

V těch sedmdesátých letech mi připadal proti Mertovi - se kterým asi byl nejspíš srovnatelný - poněkud mdlý. A trvaleji jsem si do paměti zapsal snad jen jeho zeměměřičské Pivo a zavináče. Poprvé jsem před ním pocítil veliký respekt až po přečtení jeho knihy Klíč je pod rohožkou. A pouštěl jsem si jeho staré písničky a zjistil, že závada byla na mém přijímači. Ty texty jsou poetické, silné a se spoustou záviděníhodných obrazů. To je bez diskusí. Jeho expresivní způsob zpěvu je do jisté míry omezený ve volbě výrazových prostředků, takže člověk má dojem, jako by ty barevné odstíny splývaly. Ale není to tak. Když se zaposloucháte, najdete je tam. Co asi je přece jen mírnou Třešňákovou slabinou, je kompozice jeho melodické linky. Přes veškerou snahu cítíte jistou vnitřní spřízněnost těch melodií, jistou odvozenost melodie od základních melodicko-rytmických figur mluvené řeči, které se ve struktuře melodie opakují až příliš. Je ovšem pravda, že tuto drobnou vadu Třešňák napravuje, seč se dá - volbou ostatních hudebních prvků písně - aranží, mezihrami nástrojů, harmonických funkcí a v neposlední řadě volbou spoluhráčů, kteří mu pomáhají píseň naplnit.

Po spolupráci s Kormany u nás a emigraci do Švédska se díky organizačnímu talentu Jiřího Pallase kolem něj objevila taková minisestavička, se kterou v roce 1993 vydal svůj KOH-I-NOOR. Trio tvořili další exulant Mike (Milan) Tutch (bicí), kytarista Michael Meadows a především Lasse Holmberg (syntezátory a zvukař nahrávky). Vznikla muzika, která asi musela být tehdy ortodoxním folkařům trochu proti srsti - rockové prvky v ní mají významnou úlohu. Ale základem je především textařské sdělení Třešňákovo, silné a naléhavé, jak již bylo řečeno. Pokud nyní desku vydává Sony Bonton poprvé na CD a já se nebudu muset vracet k velké černé desce, kterou už mám pár let v archivu, je to dobře.

Ale je to zároveň i velmi nepříjemné zrcadlo současné textařské produkci. Vlastně i Třešňákově, jehož věci pro Výběr opravdu nedosahují této síly. A jakkoli pro nás pamětníky, je to reedice věci staré a pro mnohé dávno kultovní, pro mladé by to asi měl být objev, který by si neměli nechat ujít.

Dobrý sleevenote napsal Jiří Černý, je v něm prostor i pro Třešňákovy metakomentáře vlastních písní a jinak obal využívá obalu původního, s fotkou činžáku v Nuslích, na němž odprýskává prvorepubliková reklama, která dala desce jméno. Jedinou závažnou výtku mám právě k tomu, že na obalu nejsou texty. Tak aspoň jeden pro vás po poslechu přepíšu a přidám k němu metavysvětlivku autora.

Tovaryš pátera Koniáše

Jsem tovaryš pátera Koniáše
umím oheň rozdělat umím světlo zhášet
ve znaku na klopě mám petrolej a plamen
oboje v černém poli
bude-li třeba zavolej
přijdeme páter a já
oba o bílé holi

Suchý troud a křesací kámen
a oba napůl slepí stavíme hranice
Zadržte dech a pozorujte mistra
přistoupil k ohništi jako by se bál
poklekl na suchý mech
a v tom - vylétla jiskra
a oheň vzplál, a oheň vzplál

Zůstaňte v hledišti tiše, nehýbat se z místa
každého hned zmrazí, jakmile se hne
a oheň žhne
a páter Koniáš pod mračny černých sazí
ze zástupu některých vybral si mne
vybral si mne vybral si mne

Začni a rychleji - loudáš se jako stará herka
rozházej sazbu, roztav litery
odlej z nich náboje
běž a zatkni Guttenberga
probuď ho ze spánku, vyruš ho ze sna
znič psací stroje, trhej a pal
po stránce stránku
všechny na jednu masu
ať je ohebná jenom ať je jemná
a na kolena a do boje
do boje ve jménu temna
s ničím se nesmířit
písmo do pece
odlej z něj náboje, trhej a pal
a kdyby přece někdo zůstal ve stoje
namířit a pal

Zažeň pláč
k čistému papíru sedni a piš
už nejsi tovaryš
jsi páter Koniáš

A teď onen citát z obalu od Třešňáka, o čem to vlastně je: Ono je to trošku jinak, než si lidé myslí. V roce 1975 udělal Hrabal takový nešťastný rozhovor, trošku si sypal popel na hlavu. A Magor Jirous pak s nějakými svými nohsledy pálili na Kampě Hrabalovy knihy. Takže to je reakce na tenhle čin, v mých očích velmi hloupý. To není na bolševika, to je na Magora. I když potažmo je v podstatě toho problému bolševik.


Jakkoli je to recenze na desku, cítím povinnost k ní připsat i něco neuměleckého o divných osudech našich Koniášů. Vlasta Třešňák byl fyzicky mučen StBákem Josefem Kafkou, který si o něj mimo jiného típal cigarety. Byl týrán tak dlouho, až volil exil. Třešňák měl tu výhodu, že měl pro tento čin svědky a tak svého estébáka zažaloval. Soud proběhl, zločinec (nyní vážený soukromý podnikatel) byl usvědčen a soudkyní odsouzen k tvrdému trestu - zákazu činnosti v ozbrojených složkách na čtyři roky. Pokud vím, Vlastovo odvolání zatím nebylo projednáno. Za všechny dlouhé komentáře uveďme ten aforistický - Třešňákův: Tak von za to vlastně dostal na čtyři roky modrou.

Tolik vzkaz našim krajanům v zahraničí, kteří snad Magazlín čtou: Můžeme se pyšnit úrovní naší exulantské písničkové scény. Můžeme konstatovat, že v současné době prodělává krisi. Můžeme být právem rozhořčeni na justici a StB doby předlistopadové. Nemůžeme ovšem doložit, že by se situace zlepšila. Ono slavné lidové něco za něco, aneb zákon celkového zachování neplatí.

Ale ta deska je moc dobrá.

Jiří moravský Brabec


CD Vlasta Třešňák - KOH-I-NOOR, vydal Sony Bonton Music (Koncept. s. r. o.), 1998 (pův. vydání Šafrán, 1983), katalogové číslo 491056 2





ZPĚT na titulní stranu



Copyright (c) 1998, Zlin Net a.s.
All rights reserved.